Sinds een paar maanden geef ik les op een middelbare school voor praktijkonderwijs. Één keer in de week geef ik een creatieve les aan een groepje tieners. Iedere week maken we iets anders. In dit blog vertel ik je over mijn ervaringen en laat ik je wat DIY ideeën zien voor tieners.

MIJN EERSTE LES

De eerste les die ik gaf op de school was stempels snijden. Ik had dit project gekozen, omdat dit de meest populaire IMAKIN workshop is. En hoewel de kinderen erg enthousiast waren over het maken van een eigen stempel, liep de les heel anders dan ik van te voren had gedacht.

Waar volwassenen tijdens een 2 uur durende workshop over het algemeen één, (soms twee) stempels afkrijgen, waren deze kinderen na een half uur al klaar! Daar zat ik dan met nog een uur lestijd te gaan.

Gelukkig hebben we ons nog wel even vermaakt de resterende tijd, maar ik wist meteen dat ik het de lessen erna anders moest aanpakken!

HET VERSCHIL TUSSEN VOLWASSENEN EN KINDEREN

Het grootste verschil tussen hoe volwassenen creatief bezig gaan en hoe kinderen werken is denk ik wel dat kinderen sneller beslissen wat ze willen gaan maken. Veel volwassenen denken lang na over welke afbeelding ze kiezen, welke kleuren ze willen gebruiken. Ze twijfelen nog even, overleggen met de buurvrouw en voor je het weet ben je een half uur verder. Kinderen kiezen gewoon iets en gaan daarmee aan de slag.

Daarnaast twijfelen kinderen niet om te beginnen. Ze starten gewoon en zien wel waar het schip strandt. Volwassenen vinden juist vaak de eerste stap het lastigst, omdat ze bang zijn om de materialen of het project te verpesten.

Dat brengt me meteen ook op het volgende verschil. Als volwassenen een foutje maken is het project vaak meteen verpest en willen ze het liefst opnieuw beginnen (of opgeven). Kinderen gaan gewoon door en storen zich niet aan een klein foutje of ze lossen het op zodat het niet meer opvalt.

Ook in het kleurgebruik zijn er veel verschillen. Kinderen kiezen vaak vrolijke kleurtjes uit in bonte combinaties, terwijl veel volwassenen kiezen voor veilig zwart-wit en hier en daar een pastelachtig kleurtje.

Wat ik misschien wel het allerleukste verschil vind is dat kinderen op een andere manier naar de materialen kijken. Ze bedenken nieuwe toepassingen en maken niet zomaar het voorbeeld na. Ze kunnen me echt verrassen met hun ‘ontwerpkeuzes’. Volwassenen zijn meer geneigd om het voorbeeld na te maken. En dan misschien met hier en daar een variatie.

Wat ik tenslotte nog wil meegeven: kinderen zijn (bijna) altijd trots op hun resultaat. Ze hebben plezier in het maken van hun project en nemen trots complimentjes in ontvangst over dat wat ze gemaakt hebben. Volwassenen zouden dat ook meer mogen doen. Ook al is hun resultaat niet perfect!

Ik vind het hartstikke leuk om deze creatieve lessen te mogen verzorgen. Het is ontzettend dankbaar werk en ik vind het mooi dat ik kinderen nieuwe dingen kan leren. Ik kan ook heel erg genieten van hun trots als het lukt wat ze proberen en als ze blij zijn met hun resultaat.

DIY IDEEËEN VOOR TIENERS

Er zijn een heleboel DIY-projecten die geschikt zijn voor tieners of om samen met tieners te maken. Hieronder een lijstje van DIY ideeën voor tieners.

Fotohanger / dromenvanger | IMAKIN
String art boomstamschijf | IMAKIN

BLOGS DIE JE OOK LEUK ZULT VINDEN

Geef een reactie